Hopp til innhold

Om å puste

Når vi puster, handler det om mye mer enn å puste inn oksygen og puste ut karbondioksyd. Gamle tradisjoner har gjennom alle tider formidlet at når vi puster tar vi også inn det viktigste, noe usynlig som ikke vi kan påvise med vitenskaplige metoder. Det har mange navn: Den Vitale Livskraft, Prana, Chi, ...

Her kommer jeg til å skrive litt om å puste - både hvorfor og hvordan.

I mellomtiden: ikke glem å puste. Når vi er stresset glemmer vi ofte det, og puster bare med toppen av lungene. Hvis du tenker deg lungene som en pyramide, så er det vel ikke så rart at vi ikke får inn det vi skal bare ved å bruke toppen. Pust med magen! La magen ese ut og inn, la mellomgolvet gjøre jobben. Og når mellomgolvet beveger seg bedres blodsirkulasjonen i leveren (tenk deg leveren som en svamp). Og når leveren jobber spinner også milten i gang og genererer energi 😉

Sett deg på en vanlig kjøkkenstol. Sitt med rett rygg, føttene ved siden av hverandre på gulvet og hendene hvilende på lårene. Lukk øynene, og fokuser på pusten din. Følg den mens du puster rolig helt inn og helt ut i en jevn rytme uten å presse eller stresse. Hver gang tankene dine vandrer av sted bringer du dem rolig tilbake og fouserer på pusten igjen. Hvis du praktiserer dette noen minutter når du har behov og anledning vil du oppdage at du ikke bare blir avslappet i kroppen og avstresset, men at du samtidig får mer energi og overskudd.